ulrica fredrica pasch
Ulrika Fredrika Pasch, född 10 juli 1735 i Stockholm, död 2 april 1796, var en svensk konstnär. Hon var dotter till konstnären Lorens Pasch d.ä. och Anna Helena Beckamn, syster till konstnären Lorens Pasch d.y. och brorsdotter till konstnären Johan Pasch.
Ulrika Pasch började måla 1756 men hade tidigt tillsammans med sin bror fått undervisning av fadern. Hon blev hushållerska åt en släkting, men målade på fritiden. Under en tioårsperiod försörjde hon sin pappa och syster som professionell porträttmålare i Stockholm innan hennes bror återvände från sina studier utomlands 1766, då de började arbeta tillsammans. Deras samarbete beskrivs som harmoniskt och de valdes båda in i konstakademien 1773. Hon var inte den första kvinnan som valdes in i akademin, men hon var den första kvinnliga yrkeskonstnären som blev vald. Hon ska ha målat detaljerna på broderns tavlor, som klädesdetaljer och liknande. Ulrika hade en framgångsrik karriär och målade ofta porträtt av kungafamiljen och hovet. Hon ansökte dock upprepade gånger förgäves för en pension. Systern Helena Lovisa (1744-96) hushållade åt sina syskon.
Trots att det sägs att hon själv var en ödmjuk person som aldrig framhävde sitt arbete, så är hon en av få kända självförsörjande kvinnliga yrkeskonstnärer i Skandinavien före artonhundratalet. Related Paintings of ulrica fredrica pasch :. | gustaf adolf taube | anna maria gahn | catharina charlotta wilbelmsson | ulrica fredrica pasch | gustaf adolf reuterholm | Related Artists: SWEERTS, MichielFlemish Baroque Era Painter, ca.1618-1664
Flemish painter, active in Italy, Syria and India. He arrived in Rome in the mid-1640s, perhaps in circumstances similar to those depicted in his painting The Landing (Paris, Louvre). In 1646 he was registered as living in the Via Margutta in the parish of S Maria del Popolo, where documents indicate that he continued to reside until 1651, together with other Flemish Catholics like himself. In 1647 he attended a meeting of the Accademia di S Luca, not as an academician but simply as an associate. The following year he was visited by the Dutch poet Matthijs van de Merwede (1625-?1677), who later recalled the extremely poor welcome he received from the artist. On 1 June 1651 Sweerts was employed by the Antwerp merchant Jan Deutz to represent him at the Papal Customs to collect seven pieces of woollen cloth from Leiden. Sweerts's relationship with the Deutz family was always close: he painted portraits of Jeronimus Deutz (Amsterdam, Rijksmus.) and Balthasar Deutz and a series of the Seven Acts of Mercy for the family; some scholars have identified this series with the cycle of paintings divided between the Rijksmuseum, Amsterdam, the Wadsworth Atheneum, Hartford, CT, and two private collections Henri Bellech-oseBrabant active in Dijon 1415-Dijon 1440/44 Olof Sager-Nelsonpainted Flicka pa blomsterang in 1889
|
|
|